Roser fra Juelsminde Planteskole

Rosen kaldes også havens dronning, og denne hæderstitel er velfortjent. For der er jo ikke mange andre planter, der har en så yppig og langvarig blomsterpragt som roserne. Også vækstmæssigt dækker roserne et meget bredt spekter. Lige fra helt lave, næsten krybende vækster til flere meter høje og brede buske. Næsten uanset hvilket plantebehov man har, kan man næsten altid finde en rose, der opfylder betingelserne. Lige fra et robust læhegn på strandgrunden til en skønhed i krukke på terrassen. Gå på opdagelse i rosenoversigten - der vil komme flere og flere billeder på efterhånden!

Vi har sammen med en del andre danske rosenproducenter gennem årene evnet at skabe et produkt, der i hvert fald i Skandinavien nærmest er et begreb, et produkt disse lande er villige til at betale en merpris for i forhold til andre europæiske (centraleuropæiske) landes roser.

- Og hvorfor så det?
Jo, simpelthen ved næsten udelukkende at bruge ROSA MULTIFLORA som grundstamme (underlag), - den bedste for roser der dyrkes i Skandinavien.

Multifloragrundstammen er egnet, fordi den bevirker, at den ægte rose bliver langt kraftigere end de traditionelle underlag, der mest anvendes i Centraleuropa. Væksten starter tidligere om foråret og slutter senere om efteråret. Tilmed klarer den fint vore lave temperaturer.

De fleste danske rosenplanteskoler, (i hvert fald dem der ønsker at eksportere til Skandinavien) ved, at det forventes at roserne er forædlet på MULTIFLORA.

De fleste rosenplanteskoler gennemfører en skarp sortering, således at de forskellige sorteringer har de antal hovedgrene, som sorteringsreglerne påbyder.
I Juelsminde Planteskole er reglen, at hvis man under sorteringen er i tvivl om rosen opfylder kravene, så lader vi den gå ned i en lavere sortering. Desuden, som noget meget vigtigt, oplagres roserne på køl ved 0°C og ved den rette fugtighed - for at opnå den bedst mulige opbevaring.

Gå direkte til oversigten over de mange sorter vi fører!

Læs meget mere og få gode råd om roser her

Pakning og etikettering

Læs her:
Vinterdækning af dine roser!

Link:
Gode haveråd fra Juelsminde Planteskole

Plantning af bøgehæk

Viden:
Gødning af roser!

Læs her:
Roser kan også få sygdomme!