Okulation af roser

· Podeunderlag
· Beskyttede roser

Om okulation
Okulation er den mest almindelige og mest sikre måde at formere roser på. Man bruger knopper eller »øjne« fra ædle sorter og »poder dem på en grundstamme af en vildrose. Det bedste tidspunkt for dette arbejde er i sensommeren, i slutningen af juli - august.Arbejdet kræver nøjagtighed og stor renlighed. Perioden er hensigtsmæssig, da roserne ikke længere danner nye skud, men afmodner. Heller ikke den okulerede rose danner nye skud. I stedet for vokser øjet fast på sit underlag og samler kræfter til at kunne springe ud næste år.

Podeunderlag
Til okulation skal man bruge en grundstamme eller podeunderlag fra en vildrose, et friskt skud af den plante, som skal indpodes på vildrosen, en skarp okulationskniv med barkløsner og et gummibånd eller et stykke bast til at ombinde okulationsstedet med. Vildroser findes sjældent i haver, men ofte i naturen. Grundstammen anskaffes om foråret eller om efteråret og følgende sommer, efter plantningen på markerne, kan busken okuleres.

Rosa Multiflora findes både som dyrket og vildtvoksende, og er perfekt til formålet. Vi graver rodskud op fra en større busk og planter det på markerne. Podeunderlaget er altid en kraftig, sund plante med et godt rodnet.

Beskyttede roser
En hvilken som helst rose kan vokse sammen med Rosa Multiflora. Men næsten alle ædle sorter er beskyttet af en licens. Det betyder, at det ikke er tilladt at forædle disse arter med henblik på andet end til privatforbrug med mindre man betaler licensen. Alle vore roser (160 forskellige) er ædle roser okuleret på Rosa Multiflora - og licensen er betalt.

Se her:
Okulation - trin for trin